torsdag 19. mars 2015

Lampejakten


Lamper i alle farger og fasonger


Ei venninne bruker å kalle meg for lampedamen.... Jeg flirer godt når hun kaller meg det J Men kanskje jeg er det.  En lampedame. Jeg er jo glad i lys. Og synes lamper er fint interiør. Det finnes så masse stilige og flotte lamper. Utgangspunktet mitt var at vi skulle ikke ha noen spotter i oppholdsrom, og det på grunn av alle de fine lampene som finnes og at jeg ikke er (var) så glad i spotter. Men ser jo faktisk at spotter kan være både praktisk og flott. Vi endte opp med spotter både i stuen og på kjøkkenet.

En ting er sikkert. Det er ikke lett å bestemme seg for hvilke lamper man skal ha. De skal både være "oss", passe inn med alt det andre og vare over tid. Og med vare så tenker jeg på smak og trender som endrer seg - og at man ikke blir dritlei etter noen måneder.

Det tok lang tid å bestemme seg for taklamper. Det skulle jo lamper i stort sett alle rom. Lamper som skal stå i stil til både interiør ellers og smak. Men vi kom i mål. Med både lamper over spisebordet, i trappeoppgangen, på kjøkkenet og alle andre plasser hvor vi trengte taklamper - i forskjellige utformelser. Det ble både bling-bling, plastikk og kobber.

Vi er ennå ikke ferdig i lampejakten. Jeg leter etter noe vi kan ha over sofagruppen. Helst ikke hengende fra taket, men kanskje en stor gulvlampe som "henger" over bordet - sånn som på det første bildet. liker egentlig akkurat den lampen veldig godt. Det må ihvertfall gi godt lys. 

Jeg tar gjerne i mot tips til fine, stilige og praktiske gulvlamper! Og bordlamper...

Jeg har jo tidlig slått fast at Oslo-lampen er et must. Den er så lekker!! Men har bare ikke klart å bestemme meg for hvilken fot (hvit, stål, sort) og hvilken skjerm (beige, blågrå, sort). Tror det blir sort fot og blågrå skjerm. Og heldigvis får vi tak i her i byen, på Lykke og Lukas

Også trenger vi noen stilige bordlamper. Men tror kanskje vi skal bo oss litt inn før vi kjøper flere lamper. Vi går heldigvis mot lysere tider, så vi kan fundere og lete etter belysning i mange måneder før vi egentlig trenger mer lys.





Idèhus har årsmøte til helgen


Til helgen reiser vi til Trondheim på Idèhus sitt årsmøte. Snekkersjefen og fruen, snekkermannen og jeg. Og da treffer vi hustegneren og fruen - og alle andre av Idèhus sine forhandlere. Det blir koselig. Og det er lenge siden vi har sett Thomas og Randi nå. Og en helg på hotell. Ikke å forakte det da.

Vi skal bo på Quality Hotel Panorama, like ved City syd. Tok en liten sneak peek på nettet. Ser ut som et flott hotell. Og typisk konferansehotell: popkorn og softismaskin *tommelopp*

Forrige årsmøte, da vi var i Asker, var det eget opplegg for damene/ledsagerne på lørdags formiddag mens alle snekkermannene var på møter. Busstur inn til Oslo - med lunsj og vinsmaking, og akttegning. Veldig spent hva opplegget blir i år J

Og kanskje jeg til og med ramler innom en lampebutikk eller to i Trondheim. Men mulig snekkermannen ikke ønsker ei stor lampe på fanget når vi reiser igjen J





Ha ei fin og opplysende helg J











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar