torsdag 18. september 2014

Tapet, panelplater eller maling

Og hva skal vi egentlig ha på veggene....


Nå er jeg tilbake til de innvendige veggene. Hva skal vi ha på veggene? Vanskelig....og samtidig veldig lett... Ser det jo for meg - hvordan det blir. Og samtidig så er det jo så vanskelig å vite om det faktisk blir sånn som man ser det for seg.

Utfordring: Høyde under tak. På det høyeste i stua blir det 4,10 fra gulv til tak, og i hele underetasjen er det høyere en "vanlig" høyde - så ferdigmalte og ferdigtapetserte plater,fra Byggma, utgår antagentligvis.... Altså mer arbeid...

Vet med sikkerhet at det blir en vegg med tapet i stua. Og vet like sikkert hvem som må tapetsere veggen. Men tapetsere  har jeg gjort før, og det er jo litt morsom og da. Så jeg skal nok klare det denne gangen også.

Det blir mye blogglesing, lesing av interiørblader og surfing på nettet. Og det er jo så ufattelig mye å velge mellom. Ikke vanskelig å finne inspirasjon i det hele tatt. Det flyter nesten over av inspirasjon til tider. Det som er vanskelig er jo å faktisk bestemme seg for farger og mønster eller ikke farger og ikke mønster. Enige blir vi, snekkermannen og jeg  ツ

Det er på spisestuesia og veggen inn på kjøkkenet vi skal ha tapet. Noe blomstrete. Jeg kom over denne på en instagramkonto, og med litt spørring og bilder sendt hit og dit har jeg fått tak i navn og kode  ツ

Og har vel egentlig bestemt meg (og det må vel sies at snekkermannen er enig) for den. Og når man har bestemt seg for noe - ja da er det vanskelig å snu. Og med en blomstrete vegg, så må vel resten av veggene males da. Men jeg skal avgårde i dag på til byens butikkene som selger tapet, for å se på tapetprøver og bla igjennom alle tapetpermene for sikkerhets skyld. Det kan jo hende at jeg finner noe annet - som jeg bare faller pladask for.

Bildet til  høyre er en av høstnyhetene til Borge.
Disse tapetene under her er jo også veldig fine, og kanskje noe som er mer nøytral enn den blomstrete over. Men mulig de blir litt for nøytral for min del. Liker å noe som stikker seg littebittegranne ut. Som virkelig vises.... Alle "tapetbildene" er lånt fra Borge.



Også er det jo dette med farger da. Jeg er jo glad i farger. Kanskje en mønstrete tapet i en eller annen blå/turkis/sjøgrønn-tone. Kanskje det hadde vært lekkert. Trur faktisk det hadde blitt veldig stilig, men vet og at med engang man kjøre farger så er man låst på en måte. Låst til puter, pledd og lys.

Og snekkerfruen skal faktisk prøve å styre unna rødt....Nå har vi hatt nok rødt for ei stund  ツ  Men tenk om jeg hadde funnet en blomstrete/mønstrete tapet i de 4 fargene som stolene på bilde (lånt fra Jotun) til høyre er malt i. Det hadde vært noe det  ツ  Det hadde faktisk vært skikkelig stilig, og veldig meg. Noe ala den på bilde under  ツ

Jotun har også kommet med en ny maling. Lady Design. En maling med skimmereffekt i kobber og gull. Denne kan brukes på både vegg, møbler og andre detaljer. Lover et unikt utrykk. Spennende  ツ



En avgjørelse som er tatt, er veggene på minstemann sitt rom. Etter noen forslag så bestemte han seg kjapt for en å ha en vegg med verdenskartet, og de andre i en lys farge. Det tror vi kan bli veldig stilig. Vi har sett på huntonit panelplater med verdenskartet, men så var det det med takhøyden og sånt. Og det finnes jo tapet med kart og. Ikke så ille de heller... Trur nok det blir tapet ja, for å få helhet på veggen, dersom huntonitpanelen ikke kan bestilles i ekstra lengde da. Håper virkelig de er å få tak i. Det er bittelittegranne mindre arbeid å slå opp disse platene enn å bruke sponplater, sparkling av de, pussing av sparklet og så tapetsering til slutt....
 
Tapet fra Happywall
Huntonit panelplater
 
Det blir nok en fondvegg på de andre soverommene også, men vi har ikke bestemt oss for noe der ennå. Men det er vel ikke så lenge før vi burde ta de avgjørelsene...
 
Snekkermannen og snekkerfruen er - etter endel om og men - blitt enige om at hvite fliser på veggen bak koketoppen blir bra. Var lenge på diskusjonsplanen der. Men snekkermannen kom til fornuft og ble enig  ツ  Og en kompis av oss har lagt slike hjemme hos dem (etter fru Vimsete's vilje), så vi vet hvem vi skal ringe dersom vi trenger hjelp  ツ
 
Ellers så tror jeg det blir en del ensfargede, slette flater siden vi satser på fliser med mønster i gang, hall og bad. Og når man skal ha slette vegger, kan man bruke noe som heter "Harmoni slettvegg". Det er en slett fiberduk som kan benyttes i alle oppholdsrom i huset. Fiberduken er ferdig grunnet, og skal være lett å sette opp. To strøk maling - og sim sala bim - ferdig  ツ  Tror vi går for denne slettveggen i stua og  hallen ihvertfall. Det høres veldig flott ut. Vet at fru Vimsete skal igang med å tapetsere med denne. Venter i spenning på resultatet.

Kloke ord fra Halvor Bakke: "La deg bli inspirert av trender, naboen, omgivelser, inntrykk og sanser, men i bunn og grunn er det du som bestemmer og det er du som skal ha føle deg vel". Og der er jeg. Liker å gjøre akkurat det - bli inspirert, og så å gjøre rommet til mitt.
 



Åge Aleksandersen - konsert i Svolvær


Avkobling i helga - igjen  ツ Lørdag skal vi på Åge Aleksandersen konsert  ♪♫♫♪♫♫♪♫♫   Snekkermannen, snekkerfruen og herr og fru Myreng skal kose seg med en bedre middag, konsert og ei hotellovernatting i Svolvær. Det blir greier det  ツ

Sist vi var på konsert med Åge & co var på Bakgården i fjor. Og da var det stemning da. Allsangfaktoren var på plass før mannen sa et ord. Var nok med at han visste seg frem  ツ



God helg!



 
 
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar