fredag 22. august 2014

Elektrisitet

Hvor skal vi har de elektriske punktene?


De første avgjørelsene er tatt angående elektrisitet. Utelys og stikkontakter utvendig. Og elektrikerne har nå vært å montert diverse ledninger. Det kommer ledningsstumper ut av veggene "overalt".Tøft! Jo mere sånt som blir gjort, jo mere merkes fremgangen i byggeporsjektet.

2. etasjen "henger" i fronten over 1. etasjen. I denne overhengskassen blir det spotter. Jada....det ble spotter i første avgjørelse tilogmed. Prøvde ikke engang å påvirke med mine "spottererikkefint"-synspunkter, for med disse spottene trur jeg faktisk at det blir ganske stilig.

Også blir det utelys ved inngangspartiene og på verandaene. Det må vi jo ha, så de beslutningene var lette. Også blir det noen frittstående lykter. Også må vi ha stikkontakt på verandaen :) For vaffelsteking. Det hadde vi sist vi bygde (etter anbefaling fra elektrikeren vi da brukte), og vi stekte faktisk vafler ute på verandaen noen ganger.


Innvendige lyspunkt og stikkontakter. Det var det første som møtte meg i dag. Hvor skal vi ha stikkontakter, brytere, spotter og taklamper? Hva skal vi ha hvor? Hvor skal vi spotter? Taklamper....hvor skal vi ha taklamper? Nytter vel ikke å svare; Jo, taklampene skal vi ha i taket... (Det ville forresten vært et typisk svar fra snekkerfruen, men må vel gi et ordentlig svar på sånne ting) Føler jo litt at jeg må møblere før jeg vet akkurat hvor lampa skal henge... Vanskelige greier. Trur jeg må snakke litt med sjefselektrikeren vår :)


Ei treplate med eksempler på spotter...... 

Helgas lesestoff


Forskjellige hjelpemidler, spotter og brosjyrer, avlevert av sjefselektrikeren i dag. Dette skal visstnok hjelpe oss og ta avgjørelser.....





Egentlig så er jeg litt der hvor jeg lurer mest på hvilken taklampe skal jeg ha, ikke hvor skal taklampa henge.... Det er så skrekkelig masse å velge mellom. Og enormt store forskjeller i prisklasse.








 

 

 

 








Så god helg! Vi skal male, isolere og planlegge elektriske punkter i helga :)

- også skal snekkerfruen prøve å lure snekkermannen med på en fjelltopp eller to i helga...














2 kommentarer:

  1. Så gøy å se at dere er på full fart mot målet! Her jobbes det også - dog uten tid til bloggoppdateringer. Når vi får kommet oss inn i huset, skal jeg se om det ikke blir tid til å blogge litt igjen!
    Vil absolutt anbefale deg å lage en møbleringsplan for huset - det kommer til å være til stor hjelp for elektrikerne, i forhold til plassering av kontakter, spotter og lyspunkter. Vi var jo så "heldige" at vårt prosjekt ble en smuuuule forsinket - så i vinter lagde jeg møbleringsplan og belysningsplan for hele sulamitten. Det har vært alldeles supert - vi har fått "perfekt" plassering av kontakter til både tv, nattbordslys - ja, til og med adventsstjerna har fått sin egen kontakt *fnis*
    Tvi-tvi videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Evy-Kristin. Takk for tilbakemelding. Vi har laget møbleringsplan - og ommøbleringsplan :) MEN har ikke tenkt på adventsstjerna. Lurt. Takk!! Har fått markert av på tegningene alt elektrikerne trenger. Godt vi ikke har levert tegningene ennu. Må plotte inne stjerna :)

      Venter i spenning på blogginnlegg hos deg. Er veldig nysgjerrig på hvordan det går hos dere. Lykke til videre til dere og.

      Slett